Nya tider för casinon och bettingsidor

Nya tider för casinon och bettingsidor

Sverige fick ny spellagstiftning i samband med årsskiftet 2018/19. Ett av de huvudsakliga skälen till att den nya regleringen instiftades var för att svenska regeringen ville få ökad kontroll över spelbranschen i Sverige. Inför den nya regleringen var spekulationerna om dess eventuella effekter många, både bland branschexperter och spelare. Vilka effekter skulle den få? Skulle spelbranschen stagnera under svenska regler som var hårdare än de som gällde för de licenser som delades ut av Storbritannien och Malta? Såhär ett halvår in med den nya spellagen kan vi konstatera att bettingsidor och nätcasinon tuffar på som tidigare, med relativt små skillnader för oss som spelar. Det enda riktigt märkbara skillnaden är, att som ett casino i Sverige, nu har större krav på sig gällande ansvarsfullt spelande. Att spelare, kunder, nu har har lättare att få en överblick över hur mycket pengar de spelar för, samt enkla steg för att begränsa sitt spelande.

Detta är något som innefattas i den nya lagstiftningen, och vilken både casino operatörer och spelinspektionen är överens om att det var en förnuftig och realistiskt utveckling för casinoindustrin på den svenska marknaden.

Många spelbolag ansökte om svensk spellicens

Redan kort tid efter att det presenterats att Sverige skulle få ny spelreglering hade mängder av ansökningar kommit in från spelbolag. De flesta av spelbolagen i den första vågen av ansökningar var de förväntade stora namnen, sådana som Betsson, Bethard, Casumo, Rizk, Dreamz och flera andra av de största aktörerna. Redan innan lagstiftningen börjat gälla kunde ställa ut licenser till fler än 70 spelbolag.

Reklam överallt och otydliga bonusar?

Även de mest härdade spelarna skulle nog hålla med om att det finns delar av spelbranschen som behöver håvas in. Här tänker vi framför allt på hur svenska casinon och bettingsidor marknadsför sig själva. Alla som någon gång sett på kommersiell tv på kvällen vet vad vi syftar på. Hela reklamblock kan vara fyllda med spelreklam från början till slut, och alldeles oavsett om det gör skada eller ej så är det enerverande. Många spelare upplevde också frustration med hur svenska casinon online och bettingsidor utformat sina bonusar. Det kunde till exempel handla om omsättningskrav som i praktiken var omöjliga att uppfylla, eller bonuspengar som annonserades som riktiga pengar men som aldrig skulle kunna plockas ut.

Nu: tydligare bonusar och snabbare spelupplevelser

Möjligheten att logga in och registrera sig med BankID slog visserligen igenom innan den nya spellagstiftningen trädde i kraft men är nu i princip obligatorisk. Bonusvillkor är tydligare formulerade och lättare att förstå vilket är en stor fördel för de av oss spelare ägnar sig åt bonustrading eller liknande. Det enda som återstår att ordna är marknadsföringen, den syns och hörs även efter den nya regleringen precis överallt. Snacket i Sveriges spelbransch kretsar därför just nu mest kring om spelbolagens möjligheter att marknadsföra sig själva ska begränsas med någon form av förbud. Andra idéer det ryktas om är att BankID ska bli lagstadgat, även om det kan tyckas onödigt med tanke på att branschen tycks reglera sig själv på den punkten.

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply