Får man ifrågasätta coachen?

bet365

2013-07-27

Då är vi nu igång med träningen igen. Vi tog nämligen en veckas ledighet efter Gothia Cup, vilket var behövligt. I förmiddags körde vi ett bra fotbollspass i värmen, och det är riktigt skoj att vi är igång igen.

Mycket jobb läggs just nu på att kunna värdera spelet. Jag vill ha väldigt smarta spelare som ser vad som händer runtomkring och utifrån informationen de tar in kunna komma på kreativa lösningar.
Det blir mycket fokus på problemlösning, speluppfattning och värdering.

I dagens träning fick vi med mycket av detta. Vi började med att köra ”Kvadraten”, men denna byggde vi på så att när man hade fått X antal pass i kvadraten fick en av spelarna spela upp till en targetspelare som stod vid straffområdet och sedan gå till avslut. Det blir ännu bättre fokus på passningarna i kvadraten om det kan hända något när man klarat ett visst antal pass.
I mitten var det två stycken som ”jagade” och för att de skulle få lämna mitten var de tvungna och bryta och sedan klara två passningar mellan varandra.
Varför? Jo, för de som slår bort bollen måste se till att erövra bollen direkt så de inte hinner slå sina två passningar.
Detta har med spelet jag vill få in: Direkt erövring av boll vid bolltapp!

Efter detta körde jag ytterligare en övning som handlade om värdering och sedan fritt spel sista 25 minuterna. 8 mot 8.

***

Följa mig på Twitter? Sök efter @coachkrille

 

***

Jag skulle verkligen vilja rekommendera en artikel. Den är ganska lång och är på engelska, men är ni tränare som vill utvecklas kan jag lova det är värt det

Den här artikeln stämmer väldigt överens med mina åsikter och hur jag har jobbat under året.

Många coacher har stor kunskap om fotboll och många bra övningar, och även ledarskap utanför planen kan vara bra, men många har inte tänk på hur unga spelare lär sig. Är det när han blir tillsagt exakt vad han ska göra hela tiden eller när han få komma på lösning själv?

En spelare måste få tänka till, att få ifrågasätta det tränaren säger.  Det gäller att ställa mycket frågor till spelarna så de få tänka till. Istället för att säga direkt ut till spelarna Varför vi gör detta kanske det är bättre att fråga ”Varför tror ni vi gör detta?” ”Vad tränar vi på här?” ”När använder vi detta i match?”

En övning måste heller inte fungera perfekt i början. Det kan vara kaos, spelarna blir tjuriga på varandra och kvalitén dålig.  Men det är helt OK!
Vänta en stund och låt spelarna lösa det. Då sker utveckling!

Man behöver inte lägga sig i varje gång inte något fungera. Lita på spelarna!

 

***

Jag vill också vara noga med att påpeka att tabellplaceing och resultat hamnar väldigt långt ner på min och lagets priolista. Vi fokuserar 100% på utbildning av spelare och prestation i spelet. Resultat är frukten av detta.

Men trots det kan det vara kul för er att se tabellen och vilka vi möter i vår serie. Vi spelar i två stycken serier. En som heter P15 Regional som är de bästa 15-årslagen från flera olika län. Det går inte att spela i ett bättre serie just nu om man är från mellansverige. I vår 30-mannatrupp så är det dom 16 som just nu kommit längst i utvecklingen som spelar här. Vi ”toppar” aldrig upp utan roterar runt så att alla få mycket matchtid. De som är uttagna till match får alla spela och även om man är topp tre kan man få börja på bänken flera matcher. Alla måste få matchträning och chans att starta matcher, annars blir man inte bättre.

Se tabeller nedan för Karlslund.

 

 

I P15:1 (högsta lokala serie) så spelar de som inte är med lika ofta i Regional. Även detta är en bra serie. Vi ser till att alla 30 spelare får speltid på minst 40 minuter varje helg, helst mer.

 

 

 

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply