- HEM
- Sverige
- Europa
- Övriga
- UFC
- Bloggar
- Speltips
- Spelbolag
- Senaste
Under de senaste åren som gått har det blivit mer och mer populärt för spelbolag att sponsra idrottslag – och speciellt om man tittar på fotbollslag, ligor eller arenor som fokuserar på just fotboll eller sport överhuvudtaget. Vi har till exempel Unibet, Betsson och bet365 vilka är några av de populäraste nätcasinona på marknaden idag, som är sponsorer till stora sportevenemang.
Idag finns det väldigt många olika online casino hemsidor, som alla erbjuder egna funktioner, bonusar och designer. Det är alltså en väldigt hög konkurrens när man kikar på spelmarknaden och speciellt när det gäller onlinespel över internet med riktiga pengar.
Real Madrid är ett av de största fotbollslagen i världen och har också online casinon som sponsorer. Det är många fotbollslag som ser fördelarna med att använda just online casinon som sponsorer och det hela handlar givetvis om pengar. Det handlar inte bara om fotbollslag eller sportsammanhang, utan alla former av marknadsföring är som en en del av en sponsring.
Både online casinon och fotbollslag tjänar således på samarbetet. Med stor förmodan är sponsringen i höga belopp och det är inte många fotbollslag, ligor eller arenor som tackar nej till något sådant. Dessutom får online casinot möjlighet att visa upp sig tack vare sponsringen, som då ofta kan synas på fotbollslagets tröjor eller på arenahallen och liknande ställen för att öka marknadsföringen till verksamheten. Ju fler marknadsföring och på flest ställen som spelbolaget får visa upp sin logga, desto fler kunder – och mer pengar.
Danska fotbollslag är också sponsrade av online casinon, som till exempel lagen FC Köpenhamn och FC Midtjylland. Här hittar vi Unibet bakom sponsringen. Enligt FC Köpenhamn hade företaget lagt energi för att visa engagemang för lagen och fansen, vilket var en av anledningarna till varför samarbetet godkändes från första början. Både West Ham United och Stoke City sponsras av bet365.
Det finns alltså redan många fotbollslag som är sponsrade av online casinon. Tittar vi på Sverige kan vi istället se fotbollsstjärnor eller filmskådisar som sponsrar med nätcasinona som är stora på marknaden, men det är också en del av marknadsföring. Vi har också sett mycket reklam på TV, men efter spellicensen inkom i Sverige har det i alla fall ändrats lite på den fronten.
Eftersom spellicensen i Sverige har begränsat online casinon företaget att marknadsföra sig på samma sätt som vi tidigare lär sett, kommer vi förmodligen se hur företagen försöker hitta andra lösningar för att få samma marknadsföring som förut. Det återstår att se helt enkelt. Vi har fortfarande internet och där är marknadsföringen inte lika begränsad som på de TV-program som visas, men att sponsra fotbollsligor eller lag är absolut en smart del av det hela.
Idag är det fler casinon som erbjuder sportsbetting och det är förmodligen också vi kommer se mer reklam från dem när det gäller just fotbollslag, ligor, turneringar, arenor eller vad det nu kan handla om. Sveriges nya lagar gör så att svenska och utländska företag nu kan ansöka om svenska licenser och det gäller både casinospel och sportsbetting.
Sponsringen handlar dock inte bara om pengarna och den marknadsföring som casinot får av samarbetet. Det finns faktiskt många online casinon som faktiskt gillar att stödja fotbollslagen eller ligorna, mestadels eftersom många ägare bakom online casinon själva är sportälskare eller spelare. Därför är det inte heller så konstigt att företagen faktiskt vill engagera sig mer i sportvärlden och med sponsring kan spelbolagen dessutom ge bort gåvor till fans (som dock fortfarande är en slags marknadsföring) och givetvis uppskattar många fans gratis gåvor från sponsorerna.
You must be logged in to post a comment Login