Topp 8: Största klubbarna på sociala medier 2015

Största klubbarna på Facebook och Twitter

Dessa klubbar är hetast på Facebook och Twitter

Fotboll handlar numera inte bara om att elva spelare från varje lag ska försöka göra så många mål som möjligt på två halvlekar i en match under 90 minuter plus eventuellt tillägg. Fotboll engagerar, förenar människor från hela världen till en sport som berör åskådarna och väcker känslor som glädje, ilska och sorg. I och med dagens utveckling med sociala medier kan samtliga människor interagera med sin favoritklubb eller spelare om händelserna som står i centrum för tillfället, eller egentligen om vad som helst.

Forbes listar klubbarna på sociala medier

Den amerikanska tidskriften Forbes har nu tagit sig en titt på hur det egentligen står till på sociala medier för alla föreningar inom sportens värld, för att ta reda på vilka klubbar som det egentligen går bäst för. Och faktum är att de åtta främsta klubbarna i världen på sociala medier, där följare på Facebook och Twitter är sammanräknade, kommer samtliga från fotbollen.

Nyligen upprättade en liknande lista med de populäraste spelarna på sociala medier och det intressanta är att det finns enstaka spelare som har fler fans och följare än det mest populäraste laget på sociala medier. Kolla gärna in den listan också för att se vilken spelare som har flest fans och följare på de sociala medierna Facebook och Twitter.

Därför passar det sig väldigt bra att idag sammanställa den lista som Forbes tagit fram den 15 juli 2015. Klicka vidare i listan för att se vilken klubb som är bäst i världen på sociala medier.


8. AC Milan – 27,1 miljoner följare

Milan firar 2014/2015

Den åttonde främsta klubben i världen på användning av sociala medier, där Facebook och Twitter är de två plattformar som tagits med i beräkningen, är den italienska storklubben Milan. I ligaspelet gick det inget vidare för den italienska storklubben som slutade på en mycket blygsam placering i Serie A. När det gäller sociala medier gör klubben däremot bättre ifrån sig och är faktiske enligt Forbes sammanställning den bästa italienska klubben på sociala medier.

När det gäller den främsta plattformen av dessa två sociala medier så har de på Facebook fina 24,4 miljoner följare. På Twitter landar siffran på 2,7 miljoner följare, vilket alltså resulterar i den totala siffran av antal följare på dessa sociala medier landar på drygt 27,1 miljoner följare.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

bet365