Dessa klubbar är hetast på Facebook och Twitter
Fotboll handlar numera inte bara om att elva spelare från varje lag ska försöka göra så många mål som möjligt på två halvlekar i en match under 90 minuter plus eventuellt tillägg. Fotboll engagerar, förenar människor från hela världen till en sport som berör åskådarna och väcker känslor som glädje, ilska och sorg. I och med dagens utveckling med sociala medier kan samtliga människor interagera med sin favoritklubb eller spelare om händelserna som står i centrum för tillfället, eller egentligen om vad som helst.
Forbes listar klubbarna på sociala medier
Den amerikanska tidskriften Forbes har nu tagit sig en titt på hur det egentligen står till på sociala medier för alla föreningar inom sportens värld, för att ta reda på vilka klubbar som det egentligen går bäst för. Och faktum är att de åtta främsta klubbarna i världen på sociala medier, där följare på Facebook och Twitter är sammanräknade, kommer samtliga från fotbollen.
Nyligen upprättade en liknande lista med de populäraste spelarna på sociala medier och det intressanta är att det finns enstaka spelare som har fler fans och följare än det mest populäraste laget på sociala medier. Kolla gärna in den listan också för att se vilken spelare som har flest fans och följare på de sociala medierna Facebook och Twitter.
Därför passar det sig väldigt bra att idag sammanställa den lista som Forbes tagit fram den 15 juli 2015. Klicka vidare i listan för att se vilken klubb som är bäst i världen på sociala medier.
8. AC Milan – 27,1 miljoner följare
Den åttonde främsta klubben i världen på användning av sociala medier, där Facebook och Twitter är de två plattformar som tagits med i beräkningen, är den italienska storklubben Milan. I ligaspelet gick det inget vidare för den italienska storklubben som slutade på en mycket blygsam placering i Serie A. När det gäller sociala medier gör klubben däremot bättre ifrån sig och är faktiske enligt Forbes sammanställning den bästa italienska klubben på sociala medier.
När det gäller den främsta plattformen av dessa två sociala medier så har de på Facebook fina 24,4 miljoner följare. På Twitter landar siffran på 2,7 miljoner följare, vilket alltså resulterar i den totala siffran av antal följare på dessa sociala medier landar på drygt 27,1 miljoner följare.
7. Liverpool – 30,3 miljoner följare
Den sjunde bästa klubben på sociala medier är den engelska storklubben Liverpool. Det blev visserligen ingen lyckad säsong för engelsmännen den gångna säsongen, med en blygsam sjätteplats i Premier League och dessutom respass ur Champions League redan under gruppspelsfasen. När det gäller sociala medier står de däremot sig starka ute i Europa med totalt 30,3 miljoner följare.
Av dessa följare så kommer 25,7 miljoner stycken från den största plattformen Facebook, medans resterade 4,5 miljoner kommer från Twitter. Noterbart är att dessa siffror tar klubben upp på fjärde plats över de främsta Premier League-klubbarna på sociala medier.
6. Bayern München – 32,9 miljoner följare
Den sjätte största klubben i värden på sociala medier är också den främsta tyska klubben på sociala medierna Facebook och Twitter. Föga överraskande är det Bundesliga-mästarna Bayern München som även dominerar på den fronten i Tyskland, där de den gångna säsongen vann ligan utan några större problem. Nu siktar klubben in sig på en ny säsong med titelregn och målet är att ta tillbaka Champions League-pokalen som just nu tillhör Barcelona.
Totalt har Bayern München 32,9 miljoner följare på sociala medier, där 30,7 miljoner av dessa finns på Facebook. På Twitter ligger siffran på 2,2 miljoner följare. Noterbart är att klubben faktiskt ligger efter både Milan och Liverpool i antalet följare på Twitter.
5. Arsenal – 39 miljoner följare
Den femte främsta klubben i världen på sociala medier är Arsenal, som också därmed är tredje främsta klubben i Premier League på Facebook och Twitter. The Gunners slutade den gångna säsongen på den acceptabel tredjeplats i ligaspelet, försvarade FA-cuptiteln och tog sig till åttondelsfinal i Champions League-spelet, där Monaco dessvärre blev alldeles för svåra. Nästa säsong är siktet inställt på toppen och Arsene Wenger och hans mannar har 39 miljoner följare i ryggen i jakten på nya titlar i höst.
Av dessa följare så kommer 33 miljoner från Facebook och sex miljoner från Twitter.
4. Chelsea – 48,7 miljoner följare
Den fjärde främsta klubben i världen på sociala medier är Chelsea. Den brittiska storklubben har en lysande säsong bakom sig inrikes, där det slutade med både Premier League-titeln och även en triumf i ligacupen. I Champions League blev det en snöplig sorti i åttondelsfinalen mot Paris Saint-Germain och nästa säsong lär José Mourinho och mannarna ställa in siktet på att återerövra den eftertraktade titeln, vilket skulle skapa glädje hos de dryga 48,7 miljoner följarna de har på sociala medier.
Av dessa följare kan vi finna 42,9 miljoner på den större av plattformarna, Facebook. På Twitter landar siffran på 5,8 miljoner följare – en siffra som är lägre än London-rivalen Arsenal.
3. Manchester United – 70,9 miljoner följare
Den tredje mest följda klubben på sociala medier är Manchester United. I Premier League lyckades laget ta sig tillbaka till en placering som resulterar i spel i Champions League i höst och Louis van Gaal har redan börjat rusta upp rejält inför The Red Devils återkomst till finrummet ute i Europa. Klubben är givetvis fortfarande en väl följd klubb med sin stora supporterskara och enligt Forbes sammanställning hade de 70,9 miljoner följare den 15 juli 2015. En siffra som gör dem till störst i England på sociala medier av samtliga klubbar.
2. Real Madrid – 98,9 miljoner följare
Nästan hela vägen fram når Real Madrid. Den spanska storklubben har inte en lysande säsong bakom sig där de dels fick lämna Champions League i semifinalen mot italienska mästarna Juventus och där Barcelona samtidigt blev alldeles för svåra att utmana om titeln i La Liga och Copa del Rey. Den spanska huvudstadsklubben är inte heller den främsta klubben på sociala medier utan får se sig slagna av en viss klubb även på den fronten. Antalet följare är däremot magnifika 98,9 miljoner vilket slår trean Manchester United med 18 miljoner.
Av dessa är 83,3 miljoner följare på Facebook och övriga 16,5 miljoner på Twitter.
1. Barcelona – 100,9 miljoner följare
Världens största klubb på sociala medier, alla idrotter inräknade, är den katalanska giganten i Spanien, Barcelona. Lionel Messi, Luis Suarez, Neymar, Andres Iniesta och de andra magikerna i Katalonien stod för en briljant säsong och vann trippeln med La Liga, Champions League och Copa del Rey. Noterbart är nu också att laget enligt statistiken från amerikanska tidskriften Forbes är följda av mer än hundra miljoner. Deras insamling stannar på siffran 100,9 miljoner följare på Twitter och Facebook vilket också gör dem till den enda klubben i världen att ta sig över ”100 miljoner-spärren”.
Av dessa är 85,4 miljoner följare på Facebook och 15,5 miljoner på Twitter. Noterbart är däremot att Real Madrid besegrar Barcelona på plattformen Twitter där de ligger före med drygt en miljon följare.
Innehållsförteckning