Hur har fotbollen utvecklats i Sverige de senaste åren?

Hur har fotbollen utvecklats i Sverige de senaste åren

Svensk fotbolls kommersialisering

I takt med digitaliseringens framfart har samhället förändrats i grunden. Teknikens utveckling har inneburit att underhållningsbranschen har ökat markant i popularitet, däribland fotbollen. Digitaliseringseffekten av att människor använder sina mobiltelefoner har haft en stor positiv påverkan på fotbollen i Sverige. Mobiltelefonen har inneburit att människor ständigt intar information om sporten, lyssnar på podcasts och streamar matcher närsomhelst och varsomhelst. Fotbollen har blivit ”big business” och omsätter numera mer pengar än någonsin förr.

Denna utveckling beror också på att fotbollen blivit alltmer kommersiell där aktörer som sponsorer och bettingbolagen blivit självklara inslag inom svensk fotboll. Bettingbolagen presenterar numera aktuella bet både via tv-sändningar av matcherna och på den aktuella fotbollsarenan, något som generar stora summor pengar till de allsvenska klubbarna.

Svensk fotbolls utveckling

Sverige har de senaste åren haft stora framgångar både på herr och damsidan. Trots att landet har förhållandevis få registrerade fotbollsspelare jämfört med de stora fotbollsnationerna har Sveriges herrar lyckats nå kvartsfinal i både senaste EM- och VM-slutspelet. Damerna nådde en semifinal i årets EM-turnering där det tog stopp mot ett bra England som tog en komfortabel 4-0 seger mot svenskorna. Damerna tog året innan ett OS-silver där en snöplig straffläggning mot Kanada stod i vägen för ett efterlängtat guld. Man kan konstatera att det svenska landslaget har presterat bra men däremot har den svenska klubbfotbollen hamnat efter resterande Europa.

Malmö FF är det enda svenska klubblaget som spelat i Champions League och detta har man imponerande gjort hela tre gånger de senaste 10 åren. Malmö FF är rankat som 55 bästa fotbollsklubb i Europa precis efter storlag som Olympique de Marseille och Celtic. Närmaste svenska lag är AIK som ligger på plats 187 på UEFAs ranking av klubblag. För att svensk klubbfotboll ska klättra i ranking ock stärka sin position i fotbollseuropa krävs det att andra svenska lag förutom Malmö FF tar sig ut i Europa.

Fotbollen är ohotad etta

Fotbollen är med bred marginal den största sporten i Sverige och storklubbarna i herrarnas högsta division Allsvenskan har ett publiksnitt på över 20 000. Högst snitt i år har Hammarby med 26 000 följt av AIK med 25 000. Intresset för svensk fotboll har utvecklats åt rätt håll då intresset idag är betydligt högre än vad det var på 90-talet då ishockeyn dominerade den svenska idrotten.

Det svenska herrlandslaget i fotboll har tv-tittarsiffor runt 4 miljoner när laget spelar i antingen VM eller EM. Damlandslaget hade vid årets EM-slutspel väldigt fina siffror då över 2 miljoner svenskar satt bänkade och följde lagets framgångar i England.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att intresset för svensk fotboll aldrig har varit större, både för landslagen och för klubblagen. Trots fina resultat av landslagen finns det en viss oro för svensk klubblagsfotboll då endast Malmö FF har lyckats representera Sverige i de stora europeiska klubblagsturneringarna. Om både förbund och kommersiella aktörer fortsätter att satsa resurser på svensk fotboll och talangutveckling finns det goda möjligheter för svensk fotboll att fortsätta sig mäta även i framtiden.

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply