Är spelsajter de största sponsorerna av fotboll i Sverige?

Spelbolagen har gått från klarhet till klarhet ända sedan spelandet online tog fart i början av 2,000-talet. En av de effekter som intresset för spelande har fått i Sverige är att spelbolagen blivit väldigt stora annonsörer och sponsorer. Webbsajter, tidningar, TV, radio med flera medier innehåller väldigt mycket reklam för spelbolag men det är inte bara där som spelbolagen syns. På idrottsarenorna är spelbolagen mycket aktiva och stöttar både klubbar, spelare och hela ligor. Men är denna stora marknadssatsning från spelbolagen helt utan problem? Som www.bedrageri.info rapporterat har spelande online ökat sedan COVID-pandemin bröt ut. En del av detta kan vara ett behov av att stötta sitt favoritlag mer.

Ska ökat spelande på sport under pandemin ses som ett problem som måste hanteras på ett särskilt sätt? De svenska lagarna för spelverksamhet och annonsering av spelbolagen är mycket liberal. Har Sverige hittat en bra balans eller har det gått för långt till fördel för spelbolagen?

Är det en utmaning för allsvenskan att spelsajterna är så stora sponsorer?

I Allsvenskan är det tydligt att spelbolagen har etablerat sig som väldigt stora aktörer. Spelbolagen är synliga överallt; på arenorna, på spelarnas tröjor, i TV-sändningarna, på internet och i många andra aktiviteter runt sporterna. Det som främst uppmärksammats som ett problem relaterat till denna utveckling är risken för att personer blir spelberoende. Spelinspektionen har därför vid ett antal tillfällen vitesförlagt spelbolag, men det har inte varit för att de marknadsfört sig för mycket utan att de marknadsfört sig på ett för lurigt sätt.

Spelinspektionen har ansett att spelbolagen har lovat guld och gröna skogar till presumtiva spelare och därmed lockat in dem i det som många personer anser vara ett fördärv, nämligen att man spelar alldeles för mycket. Problemet med spelberoendet har dock inte relaterats till marknadsföringen på arenor. Däremot har en del enskilda idrottsmän uttryckt missnöje med att bära reklam för spelbolag vars affärsidé de inte sympatiserar med.

Spelsajter är stora annonsörer överallt

Men det är inte bara i samband med sport som spelbolagen är stora annonsörer, och det är heller inte bara i samband med sport som det anses som ett problem att spelbolagen är så närvarande.  Spelbolagen har under de senaste årtiondena blivit väldigt aktiva annonsörer i varenda miljö där annonsering kan förekomma. Spelbolagen skulle utan överdrift kunna anses vara de mest innovativa annonsörerna på marknaden just nu. Det är till exempel en enorm industri att bara driva trafik till spelbolagens webbsajter, och det kryllar av bloggar vars enda fokus är just att öka konverteringen från att vara bloggläsare till att bli en spelare.

Denna utveckling beror förstås på pengar. Spelare är extremt lönsamma kunder. Då det är relativt billigt att driva en spelsajt så kan det bli mycket lönsamt att få in många spelare. Kostnaden för att driva sajten ökar ju inte nämnvärt när det kommer fler besökare till sajten.

Men oavsett om spelande är ett problem eller inte så kommer det att bestå. Det är en mänsklig drift att spela och mänskliga drifter är mycket svåra att rå på.

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply